Ontdek hoe je je hormonale balans herstellen kunt: de top 7 beste tips

hormonale balans herstellenHormonen zijn stoffen die een boodschap aan cellen kunnen overdragen, waardoor ze de stofwisseling en de functie van een orgaan beïnvloeden. Hormonen reageren zowel op veranderingen in, als op veranderingen buiten het lichaam. Vooral onze leefstijl en leefomgeving bepalen of dit op een goede manier gebeurt. Het probleem is echter dat er de laatste decennia veel is veranderd in onze leefstijl en leefomgeving, waardoor hormonen steeds vaker uit balans raken. Hieronder geef ik je 7 praktische tips waarmee je je hormonale balans herstellen kunt.

Inhoudsopgave

Je hormonale balans herstellen: vermijd snelle suikers

Zorg ervoor dat je niet teveel snelle suikers binnenkrijgt. Dit zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel te snel stijgt, waardoor jouw lichaam telkens weer insuline moet aanmaken om de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Dit verstoort je hormonale balans. Lees daarom voordat je een product koopt, het etiket op de achterkant van de verpakking. Hierop staat precies vermeldt hoeveel suiker erin zit. De volgende suikerrijke producten kun je beter vermijden of zeer beperkt eten:

  • Aardappelpuree;
  • Cake;
  • Melkchocolade;
  • Cruesli;
  • Muesli met veel gedroogde vruchten;
  • Cornflakes;
  • Frisdrank;
  • Vruchtensappen;
  • Aanmaaklimonade;
  • Gedroogd fruit;
  • IJsjes;
  • Koekjes;
  • Mueslirepen;
  • Pasta, wraps en niet-volkoren pizzabodems;
  • Sauzen (appelmoes, tomatenketchup etc.);
  • Snoep;
  • Suiker, stroop;
  • Taart;
  • Toetjes;
  • Witbrood, witte bolletjes en krentenbollen;
  • Witte rijst;
  • Zoet broodbeleg zoals chocoladepasta, jam, appelstroop, poedersuiker, muisjes, hagelslag.

Natuurlijke voedingsmiddelen die de goede suikers en koolhydraten bevatten zijn: ‘knollen, bollen, wortels, zaden, groenten en fruit’. Deze voedingsbronnen verstoren jouw bloedsuikerspiegel bijna niet. Dit komt omdat dit soort voedingsmiddelen vezels bevatten die de suikeropname remmen. Vervang daarom suikerrijke producten voor knollen, bollen, wortels, zaden, groenten en in beperkte mate fruit. Het is dus niet de bedoeling om helemaal geen koolhydraten meer te eten. Voer daarom geen koolhydratenoorlog, maar vervang gewoon de snel opneembare koolhydraten voor de langzaam opneembare koolhydraten.

Je hormonale balans herstellen: eet zoals de natuur het bedoeld heeft en niet teveel

Ons lichaam is afgestemd op de natuurvoeding van onze verre voorouders uit de prehistorie. Ik geef daarom de voorkeur aan biologische onbewerkte, verse voeding zonder toevoegingen. Biologische voeding is te herkennen aan het EKO en/of DEMETER keurmerk. In de eerste plaats bevat biologische voeding geen chemische toevoegingen, zijn de grondstoffen niet genetisch gemanipuleerd en zitten er minder resten van bestrijdingsmiddelen in. Bestrijdingsmiddelen zijn niet alleen giftig, ze hebben vaak ook een hormoonbalans verstorende werking, waardoor je aankomt in gewicht. Daarnaast zitten er in biologische groente en fruit meer vitaminen en mineralen, terwijl biologisch vlees geen antibiotica en chemische groeihormonen bevat. Dus hoewel biologische producten duurder zijn dan de gewone, krijg je meer voedingswaarde voor jouw geld! Tenslotte zijn veel mensen overgevoelig voor genetisch gemanipuleerde bestanddelen, biologische voeding is daar vrij van.

Eet vooral ook niet teveel. Wil je weten waarom we van bepaalde voedingsmiddelen geneigd zijn om er teveel van te eten? Bekijk dan onderstaande video van Ralph Moorman. Hij is degene die mij heeft opgeleid tot Trainer Hormoonfactor.

Je hormonale balans herstellen: beweeg voldoende

Bewegen is heel gezond voor je. Los van het gevaar van overtraining of blessures, kent het alleen maar voordelen. Jouw hele lichaam en hormonale systeem is ingesteld op beweging en vaart er wel bij. De nu komende opsomming van de positieve effecten van bewegen is verre van compleet, maar komt aardig in de richting. De volgende effecten zijn gemeten en wetenschappelijk onderbouwd:

  • Versterking van het spierbindweefsel, de kapsels en banden;
  • Verdichting van het botweefsel;
  • Verbeterde hartfunctie;
  • Verbeterde longfunctie;
  • Verbeterde darmwerking;
  • Vergroting doorstroming van bloedvaten;
  • Toegenomen doorbloeding van vooral de organen en weefsels die bij het bewegen betrokken zijn;
  • Aanmaak van nieuwe bloedvaten;
  • Verbeterde lymfestroom;
  • Toegenomen immuniteit;
  • Positievere stemming;
  • Toegenomen stressbestendigheid;
  • Verhoging libido;
  • Toegenomen spiermassa;
  • Gunstigere verhouding tussen vetmassa en vetvrije massa;
  • Verbetering van stemming.

Dus trek je loopschoenen maar vast aan, haal je Nordic Walking stokken uit de kast, koop een hond of yogamat, begin een tuin, maak je huis regelmatig schoon, fiets naar je werk, ga naar de fitness, huur een paar rollerskates, gebruik de trap in plaats van de lift, het maakt niet uit, bewegen is gewoon keigoed voor je!

Je hormonale balans herstellen: slaap voldoende

Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Melatonine zorgt voor het inslapen en voor de diepte en lengte van de slaap. Als je te weinig melatonine aanmaakt, krijg je vaak last van slaapproblemen. De oorzaken van een te lage melatonine-aanmaak zijn:

  • Je maakt te weinig serotonine aan als gevolg van een trage schildklier of slechte darmwerking (serotonine wordt in je lichaam omgezet in melatonine);
  • Er is teveel licht in je slaapkamer. Voor een goede melatonine-aanmaak moet je slaapkamer, zodra je gaat slapen, zo donker mogelijk zijn;
  • Je dagritme laat de wensen over. Jetlags, nachtdiensten e.d. verstoren de timing van de melatonine-aanmaak;
  • Je komt te weinig buiten. Als je overdag voldoende licht ziet, verhoogt dit de melatonine-afgifte bij het donker worden.
  • Je bent te actief in de avond. Voordat je gaat slapen is het beter om alvast wat tot rust te komen;
  • Je hebt een magnesiumtekort. Schaf een magnesiumsupplement aan in overleg met een deskundige;
  • Je hebt een progesterontekort. Vraag om progesterongel in overleg met een deskundige.

Je hormonale balans herstellen: beperk blootstelling aan straling

De blootstelling aan elektromagnetische straling wordt steeds groter. Hierbij kun je denken aan Wi-Fi, DECT-telefoons maar ook UMTS masten nabij de woning. Hoewel instanties vaak vertellen dat het wel meevalt met het gevaar van straling, kun je hier vraagtekens bij zetten. Bekijk daarom dit artikel eens. Vooral je schildklier is erg gevoelig voor elektromagnetische straling.

Dit kun je zelf doen om de straling in jouw huis te verminderen:

  • Zet de wifi op de modem uit als je het niet nodig hebt;
  • Vervang je draadloze modem voor een modem met draad;
  • Koop een stralingsarme Wi-Fi router;
  • Koop een stralingsarme DECT-telefoon;
  • Plaats producten in huis om de Wi-Fi te bufferen.

Je hormonale balans herstellen: beperk blootstelling aan chemicaliën

Er zijn twee soorten chemicaliën: giftige zware metalen en synthetische chemicaliën. Tot de giftige zware metalen behoren bijvoorbeeld lood, cadmium, kwik en mangaan. Synthetische chemicaliën zijn kunstmatige stoffen die in het laboratorium worden gemaakt.  Chemicaliën verstoren het natuurlijk gewichtsmechanisme. Waarom is dit zo?

Omdat vooral de hersenen en de hormonen daarbij een grote rol spelen. De hersenen bepalen ons eetgedrag, onze honger en verzadigingssignalen en onze stofwisseling. Maar hersenen zijn uiterst gevoelig voor chemische stoffen. Baillie-Hamilton ontdekte dat de meeste synthetische chemische stoffen hormonale schade aanbrengen, vooral bij de gewicht-regulerende hormonen. Het is gebleken dat chemicaliën de productie vergroten van hormonen die dik maken (zoals insuline en oestrogeen) en de invloed verkleinen van hormonen die slank maken zoals groeihormoon, schildklierhormoon, testosteron en DHEA (bron: Julia Kang)

Wat kun je zelf doen om de blootstelling aan chemicaliën te beperken?

Eet voedsel vrij van chemische additieven

Chemische additieven kunnen worden onderverdeeld in: kleurstoffen, smaakstoffen, conserveringsmiddelen, voedingszuren, antioxidanten, emulgatoren, anti-klontermiddelen, rijsmiddelen, smaakversterkers, zoetstoffen, glansmiddelen, verpakkingsgassen, zuurteregelaars, geleermiddelen en stabilisatoren. Deze stoffen zijn beter bekend als e-nummers. Elk e-nummer bestaat uit een nummer en de letter E. Dit wil zeggen dat het is goedgekeurd door de Europese Unie. Zij zien dit soort stoffen niet als iets gevaarlijks en zeker niet als iets schadelijks. Daar kun je echter je vraagtekens bij stellen. Bepaalde e-nummers die in de EU zijn goedgekeurd, zijn in de VS ondertussen verboden. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het gebruik van chemische additieven nadelig zijn voor onze gezondheid. Onderzoek door o.a. Swithers en Davidson (2008 Purdue University West Lafayette (USA) laat zien dat gebruik van zoetstoffen de stofwisseling van ons lichaam in de war stuurt. Bij ratten verstoorden de zoetstoffen aantoonbaar de stofwisseling op de langere termijn met gewichtstoename als gevolg. Wil je meer informatie over de schadelijke effecten van e-nummers? Schaf dan dit boek aan.

Eet voedsel vrij van chemische additieven. Dit kun je doen door het etiket op de verpakking goed te bestuderen en verder door alleen pure en onbewerkte voeding te kopen.

Je hormonale balans herstellen door geen gifstoffen op je huid te smeren

Gifstoffen treffen we ook aan in cosmetica, parfums, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. De meeste mensen beseffen zich niet hoeveel gifstoffen ze binnenkrijgen door het veelvuldig gebruik van al die potjes, tubes en flesjes vol met synthetische stoffen in hun badkamer. Hieronder staat een lijst van stoffen die het meest in je badkamer te vinden zijn en ook wat dat precies inhoudt (bron: Julia Kang).

Sodiumlaurylsulfaat (SLS)

Deze stof wordt vooral gebruikt om producten te laten schuimen zoals shampoo, douche- en badgels, tandpasta en handzeep. Het reinigt je huid op een zeer agressieve manier waardoor de beschermlaag van je huid wordt aangetast. Het wordt vaak gecombineerd met andere chemische stoffen, waardoor ze nog schadelijker worden.

Parabenen

Parabenen zijn conserveringsmiddelen om crèmes, douchegels, make-up, shampoos en tandpasta langer houdbaar te houden. Parabenen vallen onder de groep xeno-oestrogenen, stoffen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat zij de geslachtshormonen beïnvloeden. Ze kunnen zowel vrouwelijke eicellen als mannelijke spermacellen aantasten, kanker en vroegtijdige ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken veroorzaken en ervoor zorgen dat mannen vervrouwelijken. Parabenen hebben dezelfde werking als oestrogeen maar dan kunstmatig. Natuurlijke oestrogenen zorgen tijdelijk voor de aanmaak van vet als dat nodig is. Dit gebeurt onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap). Parabenen doen dat ook, maar niet tijdelijk maar permanent.

Minerale oliën

De naam is misleidend, want minerale oliën klinkt alsof het regelrecht uit de natuur komt. Niets is minder waar. Het is een mooie naam voor vaseline en paraffine, gemaakt door de petrochemische industrie. Het ontregelt de natuurlijke vochtregulering van de huid omdat het deze afsluit. Er kan geen zuurstof meer door de huid, waardoor afvalstoffen niet via de huid kunnen worden afgevoerd. De afvalstoffen zetten zich vast in het lichaam en ontregelen je lichaam.

Polyethyleenglycol (PEG)

Deze worden toegevoegd als reinigers, emulgatoren en huidbevochtigers. Daardoor verstoren ze de natuurlijke vochtbalans in je huid en doen je huid juist sneller verouderen. Volgens een wetenschappelijk onderzoek van de Cosmetic Ingredient Review, dat gepubliceerd werd in de International Journal of Toxicology, bevatten PEG’s onder ander ethyleenoxide wat gerelateerd is aan borstkanker, baarmoederhalskanker, leukemie en hersentumoren. Ook bevatten PEG’s veel zware metalen waarvan is aangetoond dat ze de hersenen aantasten.

Parfum

We treffen parfum aan in cosmetica en verzorgingsproducten, maar ook in wasmiddelen, luchtverfrissers, wc-papier, maandverband, tampons en luiers. Op de verpakking staat meestal alleen dat er parfum is toegevoegd, maar dat is slechts een verzamelnaam voor honderden stoffen die allemaal zorgen voor een aangenaam luchtje. De stoffen die hiervoor gebruikt worden hoeft de fabrikant niet te vermelden. Daarom zijn het vaak de goedkoopste stoffen die niet altijd op veiligheid zijn getest. Ook zijn 95% van de chemicaliën in parfum synthetische verbindingen, waarvan de bewijzen steeds sterker worden dat ze een hormoonverstorende werking kunnen hebben.

Ftalaten

Deze worden gebruikt in plastic om het zacht en vervormbaar te maken, maar ook in cosmetica als oplos- en fixatiemiddel. Ftalaten worden nauwelijks afgebroken en hopen zich op in het milieu en in je lichaam. Ze hebben een relatie met leverkanker en verstoren je hormoonhuishouding. De lever heb je nodig voor het verwijderen van gifstoffen uit je lichaam. Als de lever niet functioneert zullen opgestapelde gifstoffen je lichaam ontregelen.

Vermijd de stof Bisfenol A (BPA)

BPA treffen we aan in plastic verpakkingen van kant-en-klaarproducten, oliën, melkpakken en pakken waar vruchtensap inzit etc. BPA veroorzaakt schade aan je lever en bevat synthetische oestrogenen die schadelijk voor je zijn. Kies als je kunt kiezen daarom altijd voor glazen verpakking of voor een BPA-vrije verpakking.

Je hormonale balans herstellen: beperk stress

Als je langdurig teveel stress ervaart, dan kun je ervan uitgaan dat je hormonen uit balans raken. De volgende hormonen kunnen allemaal uit balans raken door stress: ‘schildklierhormoon, cortisol, insuline, testosteron, groeihormoon, oestrogeen, progesteron en melatonine. Het is belangrijk om stress zoveel mogelijk te beperken. Er zijn verschillende manieren om je stressniveau te verlagen:

  • Maak een dagindeling en werk met to-do lijsten om meer overzicht en rust te krijgen;
  • Stel duidelijke prioriteiten;
  • Plan je taken goed;
  • Werk samen, delegeer en durf hulp te vragen;
  • Geef duidelijke grenzen aan, wees assertief;
  • Plan dagelijks ontspannende activiteiten in zoals: ‘een warm bad nemen, een goed boek lezen, naar de sauna, wandelen of fietsen in de natuur, yoga, meditatie’;
  • Respecteer je pauzes zowel op het werk als ook thuis.

Je hormonale balans herstellen: andere blogartikelen

Ik schrijf regelmatig artikelen over hormonen, de invloed ervan op je gezondheid etc. Hieronder heb ik verschillende relevante blogs geselecteerd die jou verder kunnen helpen en waarmee je je hormonale balans herstellen kunt. Veel leesplezier toegewenst.

Wat kun je doen tegen een afwijkend uitstrijkje

Ongeveer 20% van de vrouwen die een uitstrijkje laat maken, krijgt te maken met een afwijkende uitslag, bijvoorbeeld een PAP 2. In dit artikel laat ik je zien wat je zelf tegen een afwijkend uitstrijkje kunt. Ben jij benieuwd naar dit artikel? Klik dan op de link: ‘Wat kun je doen tegen een PAP 2 of PAP 3a?‘.

Hoe lang duurt de overgang?

Wil je weten hoe lang de overgang duurt en uit welke fases de overgang bestaat? Ben je benieuwd naar typische overgang symptomen? Wil je tips om overgangsklachten te verminderen? Lees dan dit artikel eens door: ‘Hoe lang duurt de overgang? – De beste tips tegen overgangsklachten‘.

Hoe ziet het hormoondieet eruit?

Wil je graag weten wat het hormoondieet precies inhoudt en wat dit voor jou kan betekenen? Ben je ook benieuwd waarom dit dieet zo’n goed dieet is en wat de voordelen van dit dieet zijn? Lees dan dit artikel eens door: ‘Ontdek de kracht van het hormoondieet‘.

Ontdek wat je kunt doen tegen teveel oestrogeen

Heb jij last van teveel oestrogeen? Wil je graag weten wat de symptomen en oorzaken zijn van teveel oestrogeen? Lees dan dit blog van mij eens door. Ik geef je 8 waardevolle tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Tevens kun je een informatieve video bekijken, waarmee je je oestrogeen verlagen kunt. Je vindt het artikel hier: ‘Ontdek wat je kunt doen tegen teveel oestrogeen‘.

Hoe houd je je stresshormoon cortisol in balans?

Veel mensen ervaren meer stress dan ze graag zouden willen. Dit kan tot allerlei vervelende gezondheidsklachten leiden. Daarom besloot ik een uitgebreid artikel te maken, om je stresshormoon cortisol in balans te houden of te verlagen. In dit artikel vind je de top 10 van mijn beste tips. Je vindt dit artikel hier: ‘Ontdek hoe je je cortisol verlagen kunt‘.

Gewichtstoename door hormonen die uit balans zijn: herstel je hormonale balans en val af

In dit artikel laat ik je zien wat de invloed is van je hormonen op je gewicht, hoe je je hormonale balans kunt herstellen en daarmee kunt afvallen. Tevens vertel ik jou waarom het beter is om te kijken naar je hormonen als je gewicht wilt verliezen, in plaats van naar de calorieën. Wil je dit graag lezen? Klik dan hier: gewichtstoename door hormonen.

Wat kun je het beste doen als je hormonen ontregeld zijn?

Als jij het idee hebt dat je hormonen ontregeld zijn, dan heb ik hier nog een artikel geschreven om jou te helpen bij het in balans brengen van je hormonen. Ik geef je 5 tips die allemaal goed toepasbaar zijn. Hiermee kun jij je hormonale balans herstellen. Ben jij hier benieuwd naar? Klik dan op de link: ‘Wat kun je het beste doen als je hormonen ontregeld zijn?‘.

De 8 beste tips tegen een hormonale depressie

In Nederland slikken bijna een miljoen mensen antidepressiva. Recentelijk stond nog een artikel in de Volkskrant hoe gevaarlijk antidepressiva kunnen zijn. Je kunt dit artikel hier lezen: vader doodgeslagen vrouw slaat met dader alarm over antidepressiva. Is er een andere manier om een depressie te verhelpen? Ja, een manier om depressieve klachten te verminderen, is door je hormonen in balans te brengen. Lees er meer over in dit blog: De 8 beste tips tegen en hormonale depressie.

De meest geschikte diabetes medicatie

Er zijn verschillende manieren om diabetes te behandelen. In dit artikel laat ik je zien hoe diabetes vanuit de reguliere- en alternatieve geneeskunde wordt behandeld. Verder vertel ik jou wat de meest geschikte diabetes medicatie is. Je vindt het artikel hier: ‘De meest geschikte diabetes medicatie‘.

Hormoonschommelingen door stress

In dit artikel wordt nader uitgelegd hoe stress verschillende hormonen negatief beïnvloeden kan. Ik bespreek de invloed van stress op het schildklierhormoon en op cortisol, insuline, testosteron, groeihormoon en oestrogeen. Je kunt het artikel hier lezen: hormoonschommelingen door stress.

Hormoon disbalans test

Om er achter te komen welke hormonen bij jou uit balans zijn, heb ik de hormoon disbalans test gemaakt. Op eenvoudige wijze kun jij zelf vaststellen of je hormonen uit balans zijn en zo ja, welke hormonen dit zijn. Voor meer informatie klik je op de link: hormoon disbalans test geeft snel inzicht!

Progesteron tekort

Progesteron is één van de vrouwelijke geslachtshormonen. Er zijn nogal wat vrouwen die last hebben van een progesteron tekort. Dit kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten. In dit blog sta ik stil bij de klachten die door een progesteron tekort kunnen ontstaan, bij de oorzaken en bij de behandeling. Wil jij er meer over weten? Klik dan op de link: progesteron tekort: klachten, oorzaken en behandeling.

Symptomen van suikerziekte

Vermoed je dat je last hebt van suikerziekte en wil je graag weten wat de symptomen van suikerziekte of diabetes type 2 zijn? Bekijk dan dit artikel eens: ‘Ontdek de symptomen van suikerziekte‘.

Oplossing diabetes type 2

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die last hebben van diabetes type 2. Diabetes type 2 kan vaak eenvoudig worden opgelost door je hormonen in balans te brengen. Heb jij ook last van insulineresistentie of van diabetes type 2? Bekijk dan dit artikel van mij eens: ‘Ontdek de oplossing voor diabetes type 2‘.

Hormonen in balans brengen?

Enkele jaren geleden schreef ik een ander blog over het in balans brengen van je hormonen. Ook dit artikel is zeker de moeite waard om eens te lezen. Ik spreek onder andere over de drie pijlers waaruit het hormoonbalans programma bestaat dat ik gebruik. Dit zijn voeding, (personal) training en stressbeperking. Klik op de link voor meer informatie: hormonen in balans brengen?

Overgang en voeding

Overgangsklachten ontstaan door een hormonale disbalans. Tijdens de overgang gaan je bijnieren de oestrogeenproductie overnemen van je geslachtsorganen. Je bijnieren kunnen echter door verschillende voedingsmiddelen extra belast worden en dan hun functie niet meer zo goed uitoefenen. Daarom ga ik nader in op het verband tussen de overgang en voeding. Je kunt dit blog hier lezen: de overgang en voeding ontrafelt.

Vervroegde overgang symptomen

In dit blog vertel ik jou alles over de lichamelijke en psychische symptomen van de overgang. Je leest het artikel hier: vervroegde overgang symptomen.

Wil je graag verder geholpen worden?

Bekijk dan mijn (online) hormoonbalans programma. Scrol naar beneden en klik op de link: ‘Bekijk het programma‘.

Met mijn hormoonbalans programma kun jij je hormonale balans herstellen.

Ik ben benieuwd wat je van mijn blog ‘hormonale balans herstellen’ vindt en wat je met mijn tips hebt kunnen doen. Wil je het mij laten weten door reactie achter te laten onderaan dit blog? Je krijgt altijd een reactie terug. Alvast bedankt!

Ik vind het fijn als je mijn artikel deelt op social media.

Met gezonde groet,

Gilbèrt Brouwer 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *