Hoe kun je je hormonen in balans brengen? – Bekijk de top 6 beste tips

hormonen in balans brengen

Hormonen in balans brengen

Vrijwel elke reactie in je lichaam staat onder hormonale regie. Dit betekent dat vrijwel alles in jouw lijf bepaald wordt door hormonen. Hormonen kunnen worden beschouwd als stoffen die een boodschap aan cellen kunnen overdragen. Ze worden in verschillende klieren gevormd en door het bloed vervoerd, om op een andere plaats werkzaam te zijn. Enkele voorbeelden van hormoonklieren zijn: ‘de hypofyse of het hersenaanhangsel, de schildklier, de bijnieren, de eierstokken en de zaadballen’. Lees hieronder meer over hoe je je hormonen in balans brengen kunt.

Functies van hormonen

Hormonen reguleren de bloedsuikerspiegel, de stofwisseling (o.a. het energieverbruik van een lichaam in rust), en bevorderen de groei van o.a. het gebit, de spieren en de botten. Hormonen spelen ook een belangrijke rol bij de voortplanting en geslachtelijkheid van de mens. Daarnaast bepalen hormonen: ‘je honger- en verzadigingsgevoel, of jij spiermassa opbouwt of verbrandt, of je vet opslaat of verbrandt en waar jij het vet opslaat’. Een hormonale disbalans zorgt dus ook voor een disbalans in je spieropbouw en jouw vetopslag (overtollig vet op de ‘lovehandles’, de buik, de billen, de borst, de rug, de bovenarmen en bovenbenen).

Hormonale disbalans

Als de functies van hormonen verstoord raken, spreken we van een hormonale disbalans. Je lichaam maakt dan teveel of te weinig hormonen aan. Dit kan veroorzaakt worden doordat:

  1. Je hormoonklier niet optimaal functioneert;
  2. De aansturing vanuit je zenuwstelsel is verstoord.

Een hormonale disbalans kan ook ontstaan doordat hormonen onderling uit balans raken. Er is dan teveel van het ene en te weinig van het andere hormoon. Als de afbraak van hormonen verstoord is door leverproblemen of een tekort aan voedingstoffen, raakt je hormonale balans ook verstoord.

Achterliggende oorzaken van een hormonale disbalans zijn:

  • Te weinig te bewegen en door verkeerde trainingsmethoden;
  • Veel van de huidige diëten die worden aangeboden (puntendiëten, crashdiëten, eiwitdiëten, Herbalife, Weight Watchers etc.);
  • Langdurige negatieve stress;
  • Drugsgebruik, medicijngebruik en overmatig alcoholgebruik;
  • Bewerkt voedsel met veel calorieën en weinig voedingswaarde;
  • Verkeerde leefstijladviezen.

Het hormoonbalansprogramma

Als Trainer Hormoonfactor / hormonaal therapeut ben ik gespecialiseerd in de werking en effecten van hormonen binnen en op het menselijk lichaam. Ik begeleid mensen zodat ze hun   hormonen in balans brengen kunnen. Een goede hormonale balans zorgt voor het verdwijnen van diverse gezondheidsklachten en dus een betere gezondheid, meer energie, meer kracht, een betere conditie, een betere stofwisseling, een betere insulinegevoeligheid en een betere lichaamssamenstelling. Plaatselijke vetophopingen zullen verdwijnen. Ik maak hierbij gebruik van het hormoonbalansprogramma, dat gericht is op het herstellen van de hormonale balans. Met het hormoonbalansprogramma kunnen hormonen positief worden beïnvloed. Het programma is gericht op drie belangrijke pijlers:

  •  Voeding;
  •  Training;
  •  Stressbeperking.

Voeding

Binnen het hormoonbalansprogramma speelt voeding een prominente rol. Ons lichaam heeft het meeste baat bij een voedingspatroon met pure onbewerkte voeding, vol met vitamines en mineralen, zoals onze voorouders in de prehistorie dat ook hanteerden. Door puur en onbewerkt voedsel te eten, kun je je hormonen in balans brengen. Onze genen van nu zijn nog nauwelijks veranderd ten opzichte van de genen van de jager-verzamelaar van destijds. De afgelopen decennia is onze leefstijl en voedingspatroon echter totaal veranderd. Daardoor is er een mismatch ontstaan tussen onze omgeving en onze oeroude genen, met als gevolg dat het lichaam de voeding niet meer herkent en vaak slecht verteert, er een verstoring van de hormonale balans ontstaat en steeds meer welvaartsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en kanker. De ‘boosdoeners’ in het huidige voedingspatroon zijn o.a. toegevoegde suikers, een overvloed aan goedkope bewerkte granen, fastfood, chemische geur-, kleur- en smaakstoffen, transvetten, resten van bestrijdingsmiddelen, melkproducten en vlees met sporen van antibiotica en groeihormonen.

Training

Een ander belangrijk onderdeel binnen het hormoonbalansprogramma is de training. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een fitnessprogramma dat sterk lijkt op het ‘trainingspatroon’ van onze verre voorouders. Het fitnessprogramma is niet blessuregevoelig en afgestemd op de specifieke belastbaarheid van de persoon. De uitvoering van de trainingen vindt bij Fit en Gezond Leven plaats onder begeleiding van een personal trainer. Op de juiste momenten past hij/zij de variabelen binnen de training aan, zodat je resultaat kunt blijven boeken en gemotiveerd blijft. Het trainingsprogramma levert een belangrijke bijdrage aan het geheel, zodat jij je hormonen in balans brengen kunt. Overigens leidt een tekort aan beweging / de juiste training vaak tot een verstoring van de hormonale balans.

Stressbeperking

Het laatste onderdeel binnen het hormoonbalansprogramma is het onderdeel stressbeperking. Stress is te definiëren als de lichamelijke en psychische spanning die ontstaat, als het verschil tussen moeten en kunnen langdurig te groot is. Stress is in de kern erg functioneel. Dit stamt nog uit de oertijd, toen de mens zich moest redden uit gevaarlijke situaties. Bij acuut gevaar (bijvoorbeeld het zien van een tijger) ontstond er een vecht- of vluchtreactie om te kunnen overleven. In de huidige maatschappij kan ons stresssysteem echter voortdurend op scherp komen te staan, door een disbalans tussen spanning en ontspanning (terwijl er niet echt een bedreiging is). Dit leidt op lange termijn tot verstoring van de hormonale balans, veranderingen in het gedrag en aandoeningen zoals bijnieruitputting, burn-out, depressie, diabetes, insulineresistentie en overgewicht.

Binnen het hormoonbalansprogramma wordt invulling gegeven aan stressbeperking / herstel van de hormonale balans middels coaching. Coaching richt zich op algemene problemen in het leven die stress veroorzaken. Een coachingstraject heeft als doel om jou binnen afzienbare tijd naar een gewenste situatie te brengen. De volgende situaties kunnen o.a. geschikt zijn voor coaching: ‘het vergroten van inzicht, methodes om stress in het dagelijks leven en werk te verminderen, een betere balans tussen werk en privé creëren en het aanleren van nieuwe leefstijlgewoontes’. Door aan stressbeperking te doen, kun je ook je hormonen in balans brengen.

Hormonen in balans brengen

Een hormonale disbalans is goed te herkennen aan diverse symptomen. Bekijk daarvoor ook eens dit artikel. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je hormonale status, zal ik jou tijdens het 1e gesprek diverse vragenlijsten voorleggen. In de meeste gevallen is deze manier van diagnosticeren een stuk waardevoller dan een bloeduitslag. Er zijn namelijk veel mensen die symptomen hebben, maar waarbij de bloedwaardes toch binnen de marges vallen. Die mensen worden dan naar huis gestuurd met de diagnose ‘psychisch probleem’ en de klachten blijven voortduren. Indien ik toch twijfel aan je hormonale status dan kan ik, na overleg met jou, onderzoek laten verrichten bij het Europees Laboratorium voor Nutriënten (uit de reguliere gezondheidszorg). Voor meer informatie zie: Europees Laboratorium voor Nutriënten. Door mijn hormoonbalans programma te volgen, kun je je hormonen in balans brengen.

Tips om je hormonen in balans te brengen

Ik wil graag mijn beste tips met je delen, zodat jij je hormonen in balans brengen kunt. Ik hoop dat mijn adviezen je kunnen inspireren en wil je daar veel succes bij wensen. Dan kun je nu mijn tips bekijken:

Tip 1: Zorg voor een schone lever

Je lever is verantwoordelijk voor het omzetten en afbreken van hormonen, de ontgifting van je lichaam en tal van andere functies. Bij een slecht functionerende lever kan je schildklier vertragen. Je lever is namelijk verantwoordelijk voor de omzetting van inactief schildklierhormoon (T4) in actief schildklierhormoon (T3). Als je last hebt van een trage schildklier, heb je vaak problemen met afvallen, moeheid, depressieve klachten, kouwelijkheid etc. Word je lever sterk belast door alcohol, chemicaliën, toxines en zware metalen? Dan is je vrouwelijke hormoon oestrogeen ook vaak hoger. Dit komt omdat je lever het belangrijkste orgaan is om oestrogeen uit je lichaam te verwijderen. Is je lever teveel vervuild, dan blijft het hormoon oestrogeen langer in je lichaam. Hierdoor kunnen klachten ontstaan als maandelijks heftige bloedingen, pijnlijke borsten, hoofdpijn, cellulitis en vetopslag op de bovenbenen en billen. Tot slot kan een overbelaste lever leiden tot een tekort aan het mannelijk hormoon testosteron. De klachten die als gevolg van een tekort kunnen ontstaan zijn: ‘libidoproblemen, depressiviteit, spiermassaverlies, dikker worden op de buik en borst, vaginale droogheid en angina pectoris.

Zorg er dus voor dat je je lever schoon houd. Dit kun je doen door biologisch te eten (vooral ook groene bladgroenten), weinig tot geen alcohol te drinken, medicijngebruik zoveel mogelijk beperken, amalgaamvullingen te verwijderen en niet te roken.

Supplementen voor leverreiniging

De volgende supplementen kunnen als aanvulling worden genomen om je lever te reinigen:

  • Mariadistel¹;
  • Kurkuma;
  • Zwarte peper;
  • Magnesium;
  • Selenium;
  • Zink;
  • Alpha lipioc acid;
  • B-vitaminen.

¹ Mariadistel is in staat om de externe laag van de levercellen te wijzigen. Hierdoor kunnen giftige stoffen je levercellen minder goed binnendringen. Mariadistel bevordert de aanmaak van nieuwe levercellen en neutraliseert allerlei gifstoffen. Mariadistel kan leververvetting voorkomen na narcose, alcohol en medicatie.

Tip 2: Verminder je inname van transvetten

Transvetzuren zijn onverzadigde vetten, die zeer schadelijk zijn. De meeste transvetzuren in de voeding ontstaan puur door industriële bewerking. Door chemische processen in de fabriek worden ze hard gemaakt (hydrogeneren) of ze ontstaan door het extreem verhitten van vetten (boven 220 graden Celsius). Dus ook tijdens het bakken en braden. Het probleem met transvetten is dat ze meestal op de binnenwand van je bloedvaten neerslaan en daar bijna niet meer weg te krijgen zijn. Bij de consumptie van transvetten kunnen je celfuncties ook verstoord raken. De transvetzuren worden ingebouwd  in het celmembraan, terwijl je lichaam de vetten als lichaamsvreemd ziet. Hierdoor kun je uiteindelijk last krijgen van de volgende aandoeningen:

  • Allergieën;
  • Insulineresistentie;
  • Hart- en vaatziekten;
  • Groeistoornissen bij kinderen;
  • Verminderen van de moedermelk productie;
  • (Chronische) ontstekingen;
  • Verminderen van de prikkeloverdracht in het zenuwstelsel.

Op dit moment is de fabrikant alleen verplicht om de hoeveelheid transvetzuren te vermelden op margarines en bak- en braadproducten. Op de verpakking staan ze als volgt aangeduid: geharde plantaardige olie, geharde plantaardige vetten, gehydrogeneerde plantaardige vetten, transvetzuren en transvetten. In een groeiend aantal landen zijn de transvetten al verboden. In Nederland zijn ze nog wel toegestaan, maar worden aan steeds strengere regels gebonden. Wil je ze vermijden, en dat raad ik je echt aan, dan is het een kwestie van goed etiketten lezen. Helaas is het nog niet verplicht om de hoeveelheid transvetten op alle producten te vermelden.

Transvetzuren verstoren je hormonale balans, omdat celfuncties verstoord kunnen raken, er ontstekingen kunnen ontstaan etc. Door transvetten te vermijden, kun je makkelijker je hormonen in balans brengen.

Tip 3: Vermijd frisdranken en vruchtensappen

Frisdranken bevatten vaak veel suiker. Is dit niet het geval, dan zitten er intensieve zoetstoffen in het product. De fabrikant vermeldt dan op het etiket dat er 0% suiker inzit. Dat klopt ook, alleen de suiker wordt meestal wel vervangen door een zoetstof. Zowel zoetstoffen als suiker zijn, bij een te hoge of regelmatige consumptie, schadelijk voor je hormonale balans. Van suiker raken vrijwel al je hormonen uit balans. Daar komt nog bij dat de kans op ontstekingen toeneemt. Intensieve zoetstoffen hebben een verslavend en aantoonbaar schadelijk effect op je gezondheid.

Vruchtensappen bevatten naast suiker, ook veel fructose. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat fructose een echte ‘dikmaker’ is. Bovendien krijg je een vette lever van een te hoge fructose consumptie en neemt de kans op diabetes type 2 toe. Voordat je besluit om je fruitconsumptie te matigen of zelfs je fruit in de groenbak te deponeren, graag nog even verder lezen. Fruit bevat van nature weinig fructose. Dit effect treedt voornamelijk op wanneer de fructose uit zijn natuurlijke verschijningsvorm (fruit) wordt verwijderd. Fructose in fruit laat dit effect dus niet zien en blijkt veel gezonder te zijn dan de witte geraffineerde suiker. Je kunt jezelf hierbij afvragen of het wel zo verstandig is om bepaalde voedingsstoffen uit hun natuurlijke context te halen en apart toe te dienen.

Wil je je hormonen in balans brengen? Vermijd dan frisdranken en vruchtensappen en kies voor water, kruidenthee en vers fruit. Bekijk onderstaande video waarin wordt uitgelegd wat er gebeurt, zodra je fructose en of glucose binnenkrijgt.

Tip 4: De beste dokter staat in de keuken

Er zijn allerlei vitamines, mineralen en sporenelementen nodig om hormonen op de juiste wijze aan te maken, om te zetten en af te breken. Door je eten zelf te bereiden, weet je beter wat je eet. Als je puur en onbewerkt voedsel eet en daarnaast goed de etiketten bestudeerd, krijg je minder schadelijke stoffen binnen. Bovendien is de voedingswaarde van vers bereid voedsel hoger dan van kant- en klaarmaaltijden, afhaalmenu’s, magnetronmaaltijden en maaltijdsalades. Door vaker zelf te koken, kun je je hormonen in balans brengen. Niet voor niets luidt een bekende uitspraak: ‘de beste dokter staat in de keuken’.

Tip 5: Eet vette vis

Vette vis bevat omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren worden essentiële vetzuren genoemd, omdat je lichaam ze zelf niet kan produceren. Je dient ze dus via de voeding binnen te krijgen. Rijke bronnen zijn vooral vette vis en wild (ree, konijn, fazant). Vissoorten die veel omega-3 bevatten zijn: ‘sardines, ansjovis, tonijn, wilde zalm, makreel en haring’. Omega-3 vetzuren hebben veel werkingsgebieden:

  • Ontstekingsremmend;
  • Vermindering van allergieën en depressies;
  • Verbetering van communicatie tussen hersencellen;
  • Bouwstenen van celmembranen;
  • Verbetering van je immuunsysteem;
  • Optimalisatie van de bloedviscositeit (dikte van het bloed);
  • Verbetering van je hormoonproductie;
  • Etc.

Mijn advies is om meer vette vis en/of wild te eten en minder plantaardige vetten zoals zonnebloemolie, sesamolie en sojaolie. Door dit te doen kun je je hormonen in balans brengen. Immers, door omega-3 vetten te eten, verbetert je hormoonproductie.

Tip 6: Zorg voor een goede nachtrust

De hormonen testosteron en groeihormoon worden gedurende je slaap aangemaakt om herstel te bevorderen. Melatonine is je slaap- en herstel hormoon. Wanneer je lichaam onvoldoende herstelt gedurende de nacht, dan raakt je hormoonproductie verstoord. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt.

Tips om beter te slapen
  • Zorg voor een goed dag- en nachtritme;
  • Vermijdt stressvolle situaties in de avond;
  • Zorg ervoor dat je voldoende (zon)licht ziet overdag;
  • Slaap in het donker en zet op tijd elektrische apparaten uit;
  • Drink geen koffie in de avond;
  • Bouw je dag goed af, start 2 uur van tevoren;
  • Zorg voor een goede darmwerking.

Blijft je last houden van hormonale klachten?

Blijf je last houden van klachten zoals cellulitis, problemen rondom de menstruatie, plaatselijke vetophopingen, diabetes type 2, burn-out, overgangsklachten, endometriose, vruchtbaarheidsproblemen, laag libido, migraine, ontstekingen etc.?

Scrol dan naar beneden en klik op de link: ‘Bekijk het programma‘.

Wil je graag meer informatie om je hormonen in balans te brengen? Bekijk dan dit artikel eens:

Hormonale balans herstellen: 7 praktische tips!

Een ander goed artikel wat ik heb geschreven, vind je hier:

Oplossing voor diabetes type 2

Ik ben benieuwd wat je van mijn blog vindt. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onderaan dit blog. Je krijgt altijd een reactie terug. Ik waardeer het als je mijn artikel deelt op social media. 

Met gezonde groet,

Gilbèrt Brouwer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *