Zijn zoetstoffen slecht en hebben ze invloed op je gewicht?

Zijn zoetstoffen slecht?

Zijn zoetstoffen slecht?

De afgelopen 10-15 jaar worden zoetstoffen steeds vaker aan ons voedsel toegevoegd. Het is zelfs lastig om voedingsmiddelen te kopen die niet gezoet zijn met zoetstof of met een combinatie van suiker en zoetstof. Zoetstoffen worden om verschillende redenen gebruikt, bijvoorbeeld: om suikers te vervangen, om de hoeveelheid calorieën in voeding te verminderen, tegen tandbederf (cariës). Ik wil nu graag antwoord geven op de vraag: ‘zijn zoetstoffen slecht’? Daarom is het goed een onderscheid te maken tussen twee soorten zoetstoffen, namelijk de extensieve en de intensieve zoetstoffen.

Zijn extensieve zoetstoffen slecht?

Extensieve zoetstoffen worden suikeralcoholen of polyolen genoemd. De naam doet vermoeden dat extensieve zoetstoffen dus alcohol bevatten, maar dat is niet het geval. Tot de extensieve zoetstoffen behoren onder andere xylitol (E967), mannitol (E421) en sorbitol (E420). De extensieve zoetstoffen zijn gemaakt van suiker, alleen de chemische structuur is wat veranderd. Deze zoetstoffen hebben een lagere zoetkracht dan suiker. Er is dus meer van nodig voor dezelfde zoetkracht.

Het aantal kcal/gram ligt ook lager dan bij suiker namelijk: ‘2,5 kcal/gram tegenover 4 kcal/gram bij suiker’. Extensieve zoetstoffen en diabetes staan duidelijk met elkaar in verband. Diabetesproducten worden namelijk regelmatig gezoet met deze zoetstoffen, omdat ze weinig invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. De extensieve zoetstoffen zijn niet slecht, maar (redelijk) verantwoord te gebruiken. U dient wel op te passen met te hoge doseringen, omdat dit vaak leidt tot klachten als kramp, winderigheid en diarree. De meeste mensen verdragen maximaal 20-40 gram extensieve zoetstof per dag.

Zijn intensieve zoetstoffen slecht?

Intensieve zoetstoffen bevatten niet of nauwelijks energie (kcal). De zoetkracht is veel sterker dan van suiker. Er is dus veel minder van nodig voor dezelfde zoetkracht. Tot de intensieve zoetstoffen behoren thaumatine (E957), sucralose (E955), cyclamaat (E952), saccharine (E954), aspartaam (E951) en acesulfaam-K (E950). Intensieve zoetstoffen worden gebruikt om producten energievrij te maken, vanwege de smaak en voor technische toepassingen zoals oplosbaarheid. Alle light producten worden gezoet met deze zoetstof. Steeds meer onderzoeken wijzen erop dat intensieve zoetstoffen slecht zijn voor de gezondheid. Vooral aspartaam staat in de verdachtenhoek.

Heeft de zoetstof aspartaam bijwerkingen?

75% van het aantal klachten bij de Food and Drug Administration (FDA) in Amerika zijn bijverschijnselen van aspartaam! In Japan is aspartaam bijvoorbeeld nooit tot de markt toegelaten. Op de langere termijn is aspartaam schadelijk voor het zenuwstelsel en het IQ. Aspartaam wordt afgebroken tot twee aminozuren namelijk:

  • fenylalanine en methanol, de zeer schadelijke alcoholvariant;
  • asparaginezuur.

Mensen die aspartaam gebruiken en de ziekte van PKU (phenylketonurie) hebben, kunnen ernstige hersenbeschadigingen oplopen.

ADI zoetstoffen (Aanvaardbare dagelijkse inname)

Alleen voor de intensieve zoetstoffen is een norm opgesteld voor wat betreft de dagelijkse inname. Dit wordt de ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) genoemd. Er wordt ons wijsgemaakt, dat als de ADI niet wordt overschreden, dat er dan geen nadelige effecten voor de gezondheid optreden. Recent wetenschappelijk onderzoek toont het tegenovergestelde aan. Leest u hiervoor het onderzoek van Swithers en Davidson (2008 Purdue University West Lafayette USA).

Wetenschappelijk onderzoek en intensieve zoetstoffen

Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat intensieve zoetstoffen de stofwisseling ontregelen, met een toename in gewicht tot gevolg. Daarnaast zorgen intensieve zoetstoffen ervoor dat mensen onbewust hun calorie-inname verhogen. Verder verlagen deze zoetstoffen aantoonbaar de kerntemperatuur van ons lichaam, waardoor de ruststofwisseling aanzienlijk daalt. Tot slot tonen diverse andere onderzoeken aan dat er een relatie is tussen vetophoping in de buik, een hoge bloeddruk en het gebruik van deze zoetstoffen.

Wil jij meer artikelen lezen over afvallen en gewicht? Klik dan HIER. Ben je benieuw wat ik voor jou als gewichtsconsulent kan betekenen? Klik dan op de link: ‘gewichtsconsulent‘.

Delen op social media wordt gewaardeerd.

Verder vind ik het altijd leuk als je een reactie achterlaat onderaan dit blog. 

 

 

 

 

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *