Hormooncoach geeft jou zijn 9 beste middelen tegen overgangsklachten

Dit artikel gaat over de beste middelen tegen overgangsklachten en over de disbalans in hormonen. Tijdens de overgang treedt er een daling op van de oestrogeen- en progesteronspiegels.

Middelen tegen overgangsklachten

Als de oestrogeenproductie harder daalt dan de progesteronproductie of andersom, ontstaat een oestrogeendominantie of een oestrogeentekort. Juist dan ontstaan er overgangsklachten. Deze verstoorde hormoonbalans is veelal het gevolg van het ontbreken van de juiste voedingsstoffen. Om hormonen aan te kunnen maken, heeft het lichaam namelijk specifieke voedingsstoffen nodig.

Wat zijn hormonen?

Hormonen zijn boodschappenstoffen die alle communicatieprocessen in ons lichaam regelen. Hormonen worden direct afgescheiden in je bloed. Ze oefenen meestal hun werking uit op enige afstand van de plaats van productie. Hormonen werken in systemen bijvoorbeeld de stofwisseling of de seksuele functie. Hormonen worden gemaakt van eiwitten en van vetten. Om alle hormoonklieren (hypofyse en bijnieren, schildklier, alvleesklier, vrouwelijke geslachtshormonen, mannelijke geslachtshormonen en thymus), optimaal te laten functioneren, zijn daarnaast verschillende vitamines en mineralen nodig. De hormoonklieren hebben elk hun eigen specifieke vitamines en mineralen nodig. Hieruit blijkt wel dat voeding een belangrijke rol speelt bij overgangsklachten en dus één van de beste middelen tegen overgangsklachten is.

Voeding voor de hormoonklieren

Om alle hormoonklieren goed te laten functioneren is voldoende vitamine E, magnesium en zink nodig. Verder is er specifiek per hormoonklier nodig:

  • Hypofyse en bijnieren: vooral vitamine B5;
  • Schildklier: jodium en selenium;
  • Thymus en mannelijke geslachtshormonen: vitamine A en vitamine B12
  • Vrouwelijke geslachtshormonen: vitamine B3 en B6
  • Alvleesklier: vitamine C

Met dit gegeven in ons achterhoofd is het aannemelijk dat een verstoorde hormoonbalans een gevolg kan zijn van het ontbreken van de juiste voedingsstoffen. Wanneer we dit vertalen in hoeveelheden in de voeding voor vrouwen ouder dan 50 jaar:

 ADHBron
Vitamine E8,7 mg/dagVette vis, graan, plantaardige olie, noten, zaden, groenten, fruit
Magnesium300 mg/dagVlees, zuivel, groene groenten, graan, grapefruit
Zink15 mg/dagPeulvruchten, amandelen, pompoen- en zonnebloempitten
Vitamine B56 mg/dagVlees, zuivel, ei, peulvruchten, graan, groenten, fruit
Jodium300 mcg/dagVis, zeewier, schaal- en schelpdieren
Selenium150 mcg/dagVlees, vis, ei, graan, knoflook, paranoten, kool
Vitamine A800 mcg/dagVlees, vis, ei, zuivel, oranje-gele groente, fruit
Vitamine B122,8 mcg/dagVlees, vis, ei, zuivel
Vitamine B317 mg/dagVlees, vis, zuivel, ei, graan, groenten, dadel, abrikoos, paddenstoel
Vitamine B62 mg/dagVlees, vis, ei, zuivel, graan, peulvruchten
Vitamine C70 mg/dagGroenten en fruit

Video over de overgang

Hieronder heb ik een video neergezet over de overgang, van Ralph Moorman, door wie ik ben opgeleid tot hormooncoach.

De beste middelen tegen overgangsklachten

Hieronder staan een aantal richtlijnen die kunnen bijdragen aan een gezond (natuur)voedingspatroon en een klachtenvrije overgang. Het zijn de beste middelen tegen overgangsklachten, waardoor bestaande problemen verminderd kunnen worden.

Tip 1: eet als je eet en doe niets anders

Tijdens het eten zijn veel mensen nog met van alles bezig zoals televisie kijken, met je telefoon bezig zijn, drukke gesprekken voeren, eten achter de laptop etc. Dit heeft vaak tot gevolg dat je:

  • Je eten niet goed proeft;
  • Je geen idee hebt hoe het voedsel door je lichaam wordt verteerd. Valt het eten goed of heb je juist last van kramp, een opgeblazen gevoel of winderigheid?;
  • Je te weinig kauwt;
  • Je lichaam stress ervaart.

Mijn advies is om echt te eten als je eet. Zoek en beleef de verbinding met het voedsel. Proef het! Kauw je eten goed, minimaal 20 tot 30 keer kauwen per hap. Houd je alleen bezig met eten en niet met andere zaken. Zet je radio, tv, pc, laptop en telefoon uit. Door zo bewust met eten bezig te zijn en goed te kauwen en te proeven, ervaar je minder stress tijdens het eten. Je leert herkennen welk eten je goed verteert en welk voedsel wat zwaarder op je maag ligt. Al deze maatregelen dragen bij aan een betere spijsvertering en dat draagt weer bij aan een gezond darmmilieu. Hierdoor ontstaan er minder ontstekingen in je darmen, waardoor je hormonen beter in balans blijven. Je lever hoeft minder gifstoffen af te breken, omdat er geen onverteerde voedselresten in je darmen achterblijven. Je lever speelt een hele belangrijke rol bij onder andere de omzetting en afbraak van hormonen. Als je lever overbelast is, ontstaan ook vaak hormonale klachten. Door je lever te ontzien en je spijsvertering goed te houden, blijven je hormonen dus beter in balans.

Tip 2: eet vers uit je regio en van het seizoen

In de supermarkt zie ik regelmatig voedingsmiddelen liggen die uit alle delen van de wereld komen zoals: ‘Marokko, Egypte, Gambia en Ecuador’. Deze producten kunnen erg lang onderweg zijn, voordat jij ze op je bord hebt liggen. Zodra het eten wordt geoogst, begint het echter ook zijn voedingswaarde te verliezen. Met producten die uit allerlei exotische oorden komen, loop je het risico dat je tekorten krijgt aan vitamines en mineralen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kunnen je hormoonklieren niet zonder deze stoffen. Het gevolg is dus dat je hormonen uit balans raken als je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet daarom vers voedsel uit je eigen regio en van het seizoen. Dit bespaart je geld, is lekkerder en heeft dus een veel hogere voedingswaarde.

Tip 3: eet puur en onbewerkt

Hiervoor geldt hetzelfde als voor het vorige punt dat ik maakte. Door puur en onbewerkt te eten krijg je veel meer voedingsstoffen binnen. Daarnaast loop je veel minder risico dat je allerlei schadelijke toevoegingen binnenkrijgt. Inmiddels is van verschillende toevoegingen bewezen dat ze schadelijk voor ons zijn, ook al wordt ons regelmatig iets anders voorgespiegeld. Gebruik ook geen kant- en klaarmaaltijden, maaltijden uit je magnetron en maaltijdvervangers.

Tip 4: eet eerlijk en biologisch (milieu-, dier- en mensvriendelijk)

Eet eerlijk en biologisch als je je het kunt veroorloven. Dit is beter voor milieu, mens en dier. Bovendien heeft ‘eerlijk voedsel’ vaak een betere kwaliteit en bevat het meestal geen schadelijke groeihormonen. Let erop dat groeihormonen in melk en vlees, je hormonale balans behoorlijk kunnen verstoren. Biologische voeding heeft ook een veel hogere voedingswaarde dan normaal voedsel en bevat tevens veel meer beschermende stoffen tegen kanker.

Tip 5: Laat je voedingsverslavingen los, vermijd genotsmiddelen

Hierdoor blijven je bijnieren tijdens de overgang beter functioneren. Tijdens de overgang gaan je bijnieren de oestrogeenproductie overnemen. Bijnieren kunnen door verschillende voedingsmiddelen extra belast worden en dan hun functie niet meer zo goed uitoefenen. Je bijnieren zitten bovenop je nieren. Een gezonde leefstijl zorgt er mede voor dat behalve je bijnieren ook alle andere organen goed kunnen functioneren. Laat daarom je voedingsverslavingen los en vermijd genotsmiddelen zoals cafeïne, alcohol en sigaretten.

Tip 6: Gebruik de goede vetten

Je bijnier- en geslachtshormonen worden gemaakt uit vet. Door te weinig vet te eten, kunnen er niet voldoende hormonen worden aangemaakt en maak je een erg grote kans om last te krijgen van overgangsklachten. Gebruik daarom de goede vetten. Het is ook één van de beste middelen tegen overgangsklachten. Je kunt hierbij denken aan roomboter, lijnzaadolie, kokosolie, avocado’s, noten, vette vis en olijfolie. Een gezond voedingspatroon bestaat mijns inziens overigens voor 30 tot 35% uit vet. Let op: ‘vermijd de industrieel vervaardigde vetten zoals margarines en bakboter’.

Tip 7: Drink voldoende water

Drink 30 milliliter per kilo lichaamsgewicht zuiver water per dag. Pas op met kraanwater, omdat daar steeds meer kunstmatige hormonen in worden aangetroffen. Hiervan raken je hormonen zeker uit balans. Een goede vochtbalans is goed voor je organen en voor het handhaven van het zuur-base evenwicht in je lichaam. Tegenwoordig is er al een water zuiveraar te koop vanaf ongeveer 50 euro. Een voorbeeld hiervan kun je vinden door op de link te klikken: water zuiveren. Je kunt natuurlijk ook zelf op internet zoeken naar een apparaat om je kraanwater te filteren.

Tip 8: Zorg voor voldoende zonlicht of vitamine D-suppletie

Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van mineralen in je bot. Deze vitamine wordt in je lichaam gevormd door blootstelling van je huid aan direct zonlicht. Het belang van vitamine D in de preventie en behandeling van botontkalking is jarenlang ernstig onderschat. Nog steeds gaan veel mensen ervan uit dat er voldoende vitamine D aangemaakt wordt, wanneer onbedekte delen van je huid dagelijks gedurende 15 minuten aan het daglicht worden blootgesteld. Dit blijkt niet waar te zijn. Mensen die boven de 40e breedtegraad wonen, maken in de wintermaanden helemaal geen vitamine D aan. Daarnaast is er veel discussie gaande over welke hoeveelheid vitamine D voldoende is. Steeds meer experts menen dat de huidige normen veel te laag zijn. Mijns inziens dient de serumconcentratie vitamine D minimaal 80 nmol/liter te zijn. Eén van de beste middelen tegen overgangsklachten is vitamine D3.

Tip 9: Eet elke dag 5 paranoten

Paranoten zitten vol met allerlei voedingsstoffen waaronder selenium. Selenium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt voor het goed functioneren van je schildklier. Een goede schildklierwerking draagt ook bij aan een klachtenvrije overgang. Eet daarom dagelijks paranoten en vergeet niet om ook de andere noten te blijven eten zoals: ‘walnoten, pecannoten, hazelnoten en amandelen’.

Wil je graag verder geholpen worden?

Zijn mijn middelen tegen overgangsklachten niet voldoende om weer klachtenvrij te worden?

Bekijk dan mijn (online) hormoonbalans programma. Scrol naar beneden en klik op de link: ‘Bekijk het programma‘.

Met mijn hormoonbalans programma kunnen overgangsklachten worden opgelost. 

Ben je op zoek naar meer informatie? Bekijk dan dit artikel van mij eens: ‘Ontdek hoe je je hormonale balans herstellen kunt‘.

Een ander goed artikel wat ik heb geschreven vind je hier: ‘Hormonen in balans brengen‘.

Ik ben benieuwd wat je van mijn artikel ‘Hormooncoach geeft jou zijn 9 beste middelen tegen overgangsklachten’ vindt. Wil je mij dit laten weten door een bericht achter te laten onderaan dit blog? Je krijgt altijd een reactie terug. Ik waardeer het als je mijn artikelen deelt op social media.

Met gezonde groet,

Gilbèrt Brouwer 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *